وبلاگ آموزشی دبستان شهید رجایی ملارد

آموزش ،اطلاع رسانی طرح3-3-6

تغییرات کتب دوم دبستان و الزاماتش

کتاب دوم دبستان که همسوبا دروس ملی تغییر کرده است احتیاج به وسایلی جهت آموزش و یادگیری دارد. وسایل لازمه ی کار معلم و دانش آموز است . کیت ریاضی شروعی برای یک فرایندآموزشی مبتنی بر بازی و آموزش است که دانش آموزان در آن نقش اول و فعالی را بازی می کند .

ریاضی یک بازی در زندگی و یک هنر در عالم کودکان است و شاه کلید موفقیت در درک درست مفاهیم اساسی ریاضی و کاربردی نمودن آنها است .

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم آبان 1391ساعت 18:30  توسط سيدمحمد حسيني  | 

از زبان مدیر

ضمن سلام با توجه به اینکه مدرسه طاها تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان منطقه را از کمال الملک گرفته تا استاد حالت که خارج از محدوده می باشند را جذب کرده و مدرسه ای نوپا است با کمی و کاستی های فراوان که حتی یک کیت علوم یا ریاضی نیز ندارد نیازمند مشارکت اولیا در تجهیز مدرسه هستیم و این مشارکت صرفا مشارکت مالی نیست بلکه مشارکت فکری و انگیزشی نیز لازم است .البته با توجه به نزدیکی ۲ آموزشگاه رجایی و طاها به یکدیگر بسیاری از نیازهایمان را از آنجا تامین می کنیم ولی برای داشتن مدرسه ای مستقل و توانمند سالی پر تلاش را درپیش داریم .
+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم آبان 1391ساعت 20:26  توسط سيدمحمد حسيني  | 

برگزاری کلاسهای آموزش خانواده

قرار است در اولین جلسه انجمن اولیا و مربیان آموزشگاه طاها مسئله برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در نمازخانه طاها با جدیت پیگیری و اجرا شود تا ان  شاالله این مهم که در سالهای قبل به دلیل نبود فضا جدی گرفته نمی شد با جدیت تمام اجرا شود .
+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم آبان 1391ساعت 20:19  توسط سيدمحمد حسيني  | 

هوشمند سازی کلاسهای ششم آموزشگاه های شهیدرجایی و طاها

کلاسهای ششم آموزشگاه های شهیدرجایی و طاها به صورت هوشمند برگزار می گردد در بازدید ماهانه ی معاون آموزشی آقای اشکانی از کلاسهای ششم استفاده ی همکاران از تکنولوژی روز (محتوای الکترونیکی دروس) ذکر شده که باعث خرسندی است و دلبستگی دانش آموزان به کلاس و معلم وآموزش چندین برابر شده است. در این بین جادارد که از آقای پوردربانی همکار پایه ششم دبستان طاها به واسطه ی تهیه ی محتوای الکترونیکی دروس قدر دانی کرد.
+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم آبان 1391ساعت 20:15  توسط سيدمحمد حسيني  | 

تاریخچه تغییر ساختار آموزش پرورش

مجلس شورای اسلامی در تاریخ4/12 /66 در ماده 12 قانون اهداف و وظایف آموزش پرورش ،تهیه ساختار جدید دوره های تحصیلی را از وزارت آموزش پرورش مطالبه نموده است .

پیرو این مطالبه دبیرخانه  شورای انقلاب فرهنگی در تاریخ 16/8/68 طرح تغییر بنیادین نظام آموزش پرورش را به تصویب رسانده است و در بند ب این مصوبه ساختار 3-3-6 را برای آموزش پرورش مد نظر قرار داده است و همچنین در این بند دوره 6 ساله ابتدایی را به دو بخش سه ساله تعریف نموده است . اما این مصوبه به دلایل مختلف در آن سالها اجرا نشد تا اینکه مجددا در ششصدوپنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 88/11/27تصویب و جهت اجرابه آموزش پرورش ابلاغ نموده است .

در این مصوبه پیش دانشگاهی حذف و نظام آموزش پرورش به یک دوره 6 ساله و دو دوره 3 ساله تقسیم شده است .  

+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم تیر 1391ساعت 10:22  توسط سيدمحمد حسيني  | 

اهداف پایه ششم

۱-تکمیل ،تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب باسند تحول بنیادین آموزش پرورش و همسو با برنامه درسی ملی

۲-تربیت همه جانبه دانش آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیتها و نیاز های جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارتهای ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی و تامین زندگی

تهیه سید محمد حسینی 

+ نوشته شده در  سه شنبه ششم تیر 1391ساعت 16:49  توسط سيدمحمد حسيني  | 

جداول مواد و ساعات درسی پایه ششم ابتدایی مدرسه شهیدرجایی

ردیف

مواد درسی

ساعت

۱

قران

۳

۲

تعلیمات دینی و اخلاق

۲

۳

زبان وادبیات فارسی

۵

۴

مطالعات اجتماعی وآداب زندگی

۳

۵

ریاضیات

۴

۶

علوم تجربی

۲

۷

هنر

۲

۸

سلامت و تربیت بدنی

۲

۹

تفکر و پژوهش

۱

۱۰

کاروفن آوری

۱

 

جمع

۲۵

تهیه سیدمحمدحسینی

+ نوشته شده در  سه شنبه ششم تیر 1391ساعت 16:42  توسط سيدمحمد حسيني  | 

بازدید ریاست محترم اداره آموزش پرورش و معاونینشان از روند ثبت نام و استقرار کلاسهای ششم برای سال تحص

ریاست محترم اداره آموزش پرورش شهرستان ملارد جناب اقای فدایی در بازدیدی که به همراه معاونت پشتیبانی آقای محمدی و معاونت ابتدایی سرکار خانم بیات از آموزشگاه شهید رجایی در تاریخ ۲۲/۳/۹۱ داشتندضمن بازدید از روند ثبت نام دانش آموزان میان پایه و کلاس اولی ها و ارائه رهنمودهای لازم در بهتر شدن و تسهیل ثبت نام در باره نحوه تشکیل کلاسهای ششم و احتمال جابجایی با آموزشگاه نواب صفوی جلسه ای با مدیران برگزار نمودند و نظرات ایشان را جویا شدند تا ان شاءالله بهترین گزینه انتخاب و اجرا شود .تا ضمن بهره مندی از محسنات کلاسهای طرح ۶ -۳-۳  کمترین آسیب را به دو مدرسه شهید رجایی و نواب صفوی وارد کند .  (سید محمد حسینی )

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم خرداد 1391ساعت 16:38  توسط سيدمحمد حسيني  | 

اجرایی شدن قطعی طرح 3-3-6از ابتدای مهر ماه 91

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در اجرای طرح 6-3-3 (6 ساله شدن مقطع تحصیلی ابتدایی) مصمم است و از مهر ماه سال آینده - سال تحصیلی آتی- این طرح در نظام آموزشی کشور اجرا خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: انشاءالله سال آینده تحول بنیادین در نظام آموزشی انجام می شود و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به بررسی فشرده دو ساله برای اجرای این طرح گفت که این مدت بررسی برای اجرای این طرح کافی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: 750 ستاد در سراسر کشور تشکیل و تمام امور مربوط به طرح 6-3-3 برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای معلمانی که باید دوره های ویژه را طی کنند و همچنین تدوین کتابها و کلاس هایی که باید تعریف شوند، انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش با تصریح بر محکم و قوی بودن سند طرح 6-3-3 اظهار داشت: این طرح دارای 23 سال سابقه است چرا که علاوه بر مصوبه اخیر در سال 63 نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود.

حاجی بابایی با بیان اینکه مصوبه اخیر برای اجرای این طرح نتیجه 7 سال مطالعه است، گفت: 500 پژوهشگر حوزه و دانشگاه در مورد این طرح نظر داده اند.

وی تصریح کرد که این سند، تحول نظام آموزشی است و در تمام زمینه ها باید آغاز شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وسعت و اهمیت کار، این طرح را مربوط به تمام خانواده ها و مردم ذکر و اضافه کرد: ما با اجرای این طرح در حال رفع یکی از نقیصه های آموزش و پرورش هستیم..

حاجی بابایی یادآور شد: از 23 سال قبل همه به این نتیجه رسیده اند که جای ششم ابتدایی در نظام آموزشی کشور خالی است و دانش آموزانی که از پنجم ابتدایی وارد کلاس هفتم (اول راهنمایی) می شوند یک سال جهشی تحصیل می کنندبه همین دلیل شاهد افت تحصیلی در مقطع اول راهنمایی هستیم.

وی خطاب به خانواده ها و با بیان اینکه دوره راهنمایی و دبیرستان هیچ تغییری نمی کند و هر دو سه ساله است، گفت: ما در حال پرکردن خلا موجود هستیم چرا که مطالب، مفاهیم و تربیتی که باید در دوره ابتدایی انجام شود در 5 سال قابل انجام نیست بلکه در 6 سال قابل تحقق است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که نظام 6 سال ابتدایی هم اکنون در 123 کشور دنیا در حال اجراست.

.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1391ساعت 19:43  توسط سيدمحمد حسيني  | 

اطلاع رسانی مناسب درباره طرح 3-3-6

همکاران محترم که در سال جاری در مقطع ۵ ابتدایی تدریس می نمایند توجه داشته باشند که اطلاع رسانی مناسبی جهت دانش اموزان آن پایه نسبت به طرح ۳-۳-۶داشته باشندو دانش اموزان حتما به این مطلب واقف باشند که سال آینده در پایه ۶مشغول به تحصیل خواهند شد.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1391ساعت 19:43  توسط سيدمحمد حسيني  | 

ليست نرم افزار هاي آموزشي در زمينه ساخت محتواي الكترونيكي



Adobe Captivate

نرم افزارAdobe Captivate یکی از قوی ترین نرم افزار های تولید فایل های آموزشی در جهان است که تولید شرکت بزرگAdobe می باشد. این نرم افزار قابلیت تولید فایل های آموزشی با فرمتHTML فلش و ... را دارا ست. توسط این نرم افزار می توان آموزش های الکترونیکی و مجازی قدرتمندی به صورت چند رسانه ای و تعاملی وجود آورد. این نرم افزار بسیار پر کاربرد در ساخت فایل های آموزشی، تمامی امکانات را برای کسانی که می خواهند به تهیه برنامه های آموزشی بپردازند فراهم می کند. یکی از امکانات ویژه این نرم افزار امکان فیلم برداری از دسکتاپ با کیفیت بسیار بالا می باشد. همچنین می توانید با اضافه کردن صدا از طریق میکروفون یا توضیحات متنی از طریق نرم افزار آن را کامل نمایید. یکی ديگر از قابلیت های بسیار عالی این نرم افزار این است که شما می توانید فایل های متنی و مالتی مدیای خود را با فرمت های گوناگون با یکدیگر ترکیب کرده و در قالب فایل آموزشی در آورید. فرمت هایی مثل HTML، فلشSWF و همچنین تصاویر گرفته شده از کار با چند نرم افزار را در کنار یکدیگر قرار داده و با اضافه کردن توضیحات، آموزش کار با نرم افزار های مختلف را بسازید. اطلاعات خاص نظیر علوم مختلف، شرایط جغرافیایی، آب و هوا ، ویژگی های توریستی شهرها و.. در قالب فایل های HTML در کنار یکدیگر قرار دهید و دایره المعارف اختصاصی بسازید.

Abstract

تصاویری جذاب برای صفحه اول یا صفحات دیگر نرم افزار

Adobe Acrobat 9 Me Pro

مجموعه ای قدرتمند و کامل از تمامی ابزارهای مورد نیاز براي نمایش و ایجاد فایلهایPDF و ساخت کتب الكترونيكي كه با استفاده از آن مي توان اسناد با فرمت هاي مختلف را به PDF تبدیل كرد.

Adobe After Effects CS4

یکی از قدرتمندترین ابزارهای پویانمایی دوبعدی و جلوه‌های ویژهٔ سینمایی در جهان که انقلاب وسیعی در نگرش نسبت به پویانمایی و تلویزیون پدید آورده است. این نرم افزار هماهنگی بالایی با نرم افزارهایAdobe Photoshop, Adobe Premiere وAdobe Auditionدارد. از این برنامه به شدت در صنعت تصویر متحرک و فیلم های ویدیویی و تیزر فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود . بسیاری از شاهکار های سینمایی و تبلیغات تلویزیونی اغلب محصول برنامهAE مي باشد. به عبارتی برنامه After Effects در زمینه تلفیق و ترکیب تصاویر متحرک همان قدرتی را در اختیاز شما قرار می دهد که ابزارهای نقاشی و ترسیمی در اختیار هنرمندان قرار داده اند.

4200 Font with preview

4200 فونت زیبای فارسی و انگلیسی

Adobe Director 11

دایرکتور 11 یکی از بهترین ابزارهای ساخت مالتی مدیا، بازی های کامپیوتری، نرم افزارهای آموزشی و برنامه های تعاملی(اینتراکتیو) می باشد. همچنین در این نسخه از نرم افزار دایرکتور می توانید از امکانات سه بعدی و شبیه سازی دنیای واقعی استفاده کنید. محیط های پیچیده بازی های کامپیوتری را شبیه سازی و خلق کنید و از امکانات فلش و اکشن اسکریپت بهره ببرید. در این نسخه از نرم افزار دایرکتور از یونیکد پشتیبانی می شود. بدین ترتیب مشکلی در نوشتن فارسی نخواهید نيز داشت.

Adobe Flash CS4 Pro

برنامه ای برای ساخت انیمیشن و برنامه های چند رسانه ای و تعاملی

Adobe Photoshop CS4 11 ME

ابزاری گرافیکی و قدرتمند جهت ویرایش و مدیریت و سازماندهی تصاویر با امکان تایپ فارسی دارای امکانات نامحدود برای طراحی.

Adobe Photoshop CS4 11 ME

ابزاری گرافیکی و قدرتمند جهت ویرایش و مدیریت و سازماندهی تصاویر با امکان تایپ فارسی دارای امکانات نامحدود برای طراحی

Adobe Presenter 7

برنامه ای برای تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash.

Adobe Reader 9

نرم افزار نمایش فایلهایPDF که دارای محیط جذاب و زیبایی می باشد

Advanced PDF Password Recovery 5.0

نرم افزار ویژه بازیابی فایلهایPDF

Anim-FX

برنامه ای برای ساخت نوشته های زیبا

ASCII Art Generator

اگر می خواهید تصاویر خود را به فرمت نوشتاریTXT تبدیل کنید از این نرم افزار استفاده کنید

AutoPlay Media Studio 7.5

برای ساختAutoRun از این نرم افزار می توان استفاده نمود

AutoPlay Menu Builder 5.x

برای ساخت آسان انواع AutoRun

AutoRun Design Specialty 9.1

برای ساختCD و DVD های AutoRun از این نرم افزار استفاده کنید

Camtasia Studio 7.0.1

قابليت تولید آسان فیلم هاي آموزشی، نمایشی و سایر جریان هاي آنلاین و امکانات بي شمار و بي پایان؛ همچنین قابليت ویرایش و افزایش ویدئو هاي خود از طریق نوشته ها، عنوان ها و نسبت ها، بزرگ و كوچك كردن تصاويراز ويژگيهاي بارز اين نرم افزار است. تنظيمات بخش هاي ويرايشي اين نرم افزار آنقدر بالاست كه تقریباً تمامی نیازهای کاربران را برآورده مي كند. خروجی هاي متنوع از قبیل Flash, QuickTime و سایر فرمتهاي رایج، ضبط تمام عناصر و داده هاي ارائه شده توسط پاورپوينت و ...... ازمزاياي بالاي اين نرم افزار است.

Caricature Photo v4.0.0.0

اگر می خواهید از تصاویر خود کاریکاتور تهیه کنید آنهم با چند کلیک ساده این نرم افزار جوابگوی شماست

children Frame_1

مجموعه قابهای آماده برای ساخت آلبوم عکس

Children's background_1

مجموعه ای بسیار زیبا برای پس زمینه برای كودكان

Children's background_2

مجموعه ای بسیار زیبا برای پس زمینه برای كودكان

Components

این پوشه دارای ایکن ها، اشکال و صداهای جالب می باشد که برای ساخت نرم افزار ها کاربرد خواهد داشت

Corel Painter 11.0

برنامه ای جالب برای کشیدن نقاشی های سنتی و دیجیتال

CorelDraw Graphics Suite X4

برنامه ای برای طراحی و ویرایش تصاویر

Demo Shield 8x

از قابليت هاي دموشيلد مي توان ساخت انواع اتوران، ساخت حرفه اي نرم افزارهاي آموزشي و همچنين آموزش در محيط شبيه سازي شده به صورتInteractive نام برد. کار با دموشيلد بسيار ساده است و نياز به اطلاعات زيادي ندارد و يک کاربر عادي نيز مي تواند به راحتي با آن کار کند. اين نرم افزار داراي اتوران هاي آماده و صفحات مرتبط با هم مي باشد. اين نرم افزار فايل هاي عکس با پسوند Bmp,Gif,Pcx,Png,jpg فايل هاي متني با پسوند Rtf فايل هاي ويديويي با فرمت Avi,Scm,Mov,Qt فايل هاي صوتي با فرمت هاي Wav,mp3,mid,rmi را به خوبي پشتيباني مي کند

EBook Maker 2.1

برای ساخت کتب الکترونیکی با فرمت exe یا اجرایی از این برنامه استفاده می شود.

Games

مجموعه بازی برای تنوع

Gif Animator 3x

برنامه ساخت انیمیشنهایGIF

KoolMoves 7

برنامه ای برای ساخت و طراحی انیمیشن و بازی به صورت فلش و سه بعدی

Maryam 4.0

فارسي نويس مريم :اين نرم افزار امكان فارسي نويسي در برنامه‌هايي كه نميتوان در آنها فارسي نوشت را مي دهد. اين برنامه با استفاده از كد پيجي كه جداي از استاندارهاي فارسي است كار ميكند. فارسي نويس مريم داراي قلم‌هاي زيبا و متنوعي است كه قدرت مانور بيشتري به شما ميدهد. چگونگي استفاده از فارسي نويس مريم: ابتدا متن دلخواه خود را در محيط ويرايشي اين برنامه تايپ مي كنيد. سپس با انتخاب متون مورد نظر آنها را بهClipboard انتقال دهيد(با استفاده ازCtrl+C) و سپس در برنامه‌ي مقصد با استفاده از كليدهايCtrl+V متنهاي تايپ شده در فارسي نويس مريــــم را به آنجا انتقال مي دهيد.

Math Type 5.0

برنامه ای برای نوشتن فرمولهای ریاضی با امکانات خاص

Microsoft Office Visio 2007 - Project 2007

برنامه ای آماری برای رسم نمودار و الگوی کار

MMB

این نرم افزار شامل آموزش نرم افزار مالتی مدیا بیلدر و فلش ام ایکس و نیز نرم افزار مالتی مدیا می باشد

Mozilla Firefox 3x + Add-ons

سریعترین و ایمن ترین وب بروزر جهان

Parnian Mobile E-Book Studio 0.9.5.120

برنامه ساخت کتابهای الکترونیکی برای گوشی های موبایل

Power point Best Template Design

مجموعه ای كامل از اسلایدهای آماده پاورپوينت

ProShow Producer 4.0

برای ساخت اسلاید از تصاویر و ذخیره آن با فرمت های ویدئویی و exeو فلش

Quran with Tajweed

بهترین شما کسی است که قرآن بیاموزد و به دیگران یاد دهد. پیامبر اکرم (ص)

Relaxation Music

موسیقی آرام برای استراحت مغز و اعصاب

RAR Repair Tool 4.0.1

بازیابی پسورد فایلهای فشردهRAR

Sothink Glanda 4.2.7

برنامه ای برای ساخت انیمیشن های فلش، منوهای فلش، اسلاید و کلیدهای فلش

SWiSH Max 2

انیمیشن های زیبای ساخته شده از فلش

Ulead Animation Applet 2.x

برنامه ای برای طراحی و ساختن تصاویر متحرک

WinRAR 3.71

برنامه ای برای فشرده سازی و باز کردن فایلهای فشرده RAR

Wondershare Quiz Creator

یکی از موارد مهمی که باید در طراحی نرم افزارهای چندرسانه ای مورد توجه قرار گیرد، طراحی بخش آزمون برای بررسی بازخورد آموزشی نرم افزار و نمایش نتیجه آن به کاربر برای تکرار یا ادامه پروسه آموزش است. از مهم ترین ویژگی هایی که حتما در طراحی بخش آزمون نرم افزار، باید به آن دقت کنیم، افزون بر ظاهر کاربر پسند آن، امکان طراحی سوالات متنوع و استفاده از آنها در آزمون به صورت تصادفی و نمایش نتیجه آزمون به کاربر پس از پایان آن است. در صورتی که بخواهیم همه پارامترهای مورد نظر را در بخش آزمون پیاده کنیم، لازم است به یکی از زبان های برنامه نویسی تسلط کافی داشته باشیم ولی به جای طی مراحل پیچیده آموزش زبان های برنامه نویسی، می توانیم از نرم افزارهای مفیدی که در این زمینه وجود دارند (مانند موارد زیر) استفاده کنیم:
Adobes captivate
Advanced E Learning Builder
Tanida Quiz Builder
Wondershare Quiz Creator
نگارش 2 (4 / 0 / 4 / 2)، این نرم افزار به صورت کامل از زبان فارسی حمایت می کند و می توانیم از آن در طراحی بخش آزمون نرم افزارهای خود استفاده کنیم. به کمک این نرم افزار و در چند مرحله ساده می توانیم، آزمون دلخواه خود را درست کرده و سوالات دلخواه خود را در حالت های متنوع، در قالب آزمون الکترونیکی نمایش دهیم.
ویژگی های جالب این نرم افزار عبارتند از:
گردآوری نتیجه آزمون و ارسال آن به پایگاه اینترنتی مورد نظر
گزارشگیری آنلاین
امکان استفاده از صوت و عکس و فیلم در طراحی سوالات
اجرای آزمون در محیط کاربری بر پایه فلش با قابلیت فارسی سازی محیط و ویرایش کامل
وارد کردن سوالات از محیط اکسل
تنظیم نحوه دسترسی کاربران به سوالات با نام کاربری و رمز عبور
امکان ادغام چندین آزمون و ایجاد یک آزمون واحد
نمایش لیست سوالات، سوالات پاسخ داده شده و باقی مانده در هنگام آزمون
نمایش پاسخ آزمون، پاسخ های درست و نادرست و نتیجه آزمون بلافاصله بعد از آزمون
ایجاد خروجی به صورت فایل اجرایی، فایل فلش و خروجی به نرم افزارهای ورد و اکسل مجموعه آفیس

کل فرآیند طراحی آزمون توسط این نرم افزار در 3 مرحله خلاصه می شود:
1- تنظیم خصوصیات آزمون (quiz properties
2- افزودن سوالات
3 - تولید آزمون
به کمک این نرم افزار کوچک ولی قدرتمند، می توانیم به 7 روش مختلف سوال طرح کنیم:
1- درست و نادرست true / false
2- چند گزینه ای multiple choice
3- جای خالی fill in the blank
4- جور چین matching
5- مرتب کردنی sequence
6- انتخاب تصویر click map
7- پاسخ کوتاه short essay
پس از طراحی پرسش ها می توان تنظیمات برنامه را به گونه ای انجام داد که در هنگام اجرا هم خود پرسش ها و هم جای پاسخ های آنها بصورت تصادفی تغییر یابند تا کاربر در هر بار اجرا با پرسش های متفاوتی روبه رو شود. آخرین مرحله از طراحی آزمون تولید و انتشار توسط قسمت quiz publishing این نرم افزار است که امکان تولید خروجی برای صفحات وب، بصورت فایل فلش، فایل اجرایی و خروجی برای استفاده در ورد یا اکسل مجموعه آفیس فراهم می شود.
ویژگی های دیگر این برنامه به شرح زیر می باشد:
امکان تعریف امتیاز و سطح دشواری هر پرسش، چاپ پرسش ها، ثبت نتایج در بانک اطلاعاتی، تعریف رمز ورود برای کاربران در سطوح مختلف، امکان تعریف کادرهای محاوره ای متفاوت برای پاسخ های درست و نادرست جهت ایجاد تعامل با کاربر، تنظیم حداقل قبولی آزمون و نمایش خودکار درصد پاسخ های صحیح و اشتباه، تنظیم زمان آزمون، نمایش خودکار پاسخ های صحیح در پایان آزمون، مدیریت کامل ظاهر از لحاظ نوع فونت، رنگ، اندازه و... امکان طراحی محیط آزمون بصورت فارسی در داخل خود برنامه.

E – PDF to text Convert

نرم‌افزارe-PDF To Text Converter با حجم بسیار كمی که دارد فایل های پی دی اف فارسی را به متن تایپ شده ( در محیطword )و امکان ویرایش تبدیل می کند.

PDF Editor

PDF Editor نرم افزاری برای ویرایش فایلهایPDF می باشد با استفاده ازPDF Editor می توانید فایلهای PDF را درست همانند فایلهای مایکروسافت آفیسWord ویرایش نمایید

PDF 2 TEXT

نرم افزارPDF 2 TEXT نرم افزاري است جهت تبديل فايل هايPDF به متن ، با استفاده از اين نرم افزار شما مي توانيد فايل هاي غيرقابل ويرايش PDF را به فايل هاي قابل ويرايش تبديل نماييد و در آنها اعمال تغييرات نماييد.

Snagit

SangIt برنامه ای برای ضبط، عکسبرداری و ویرایش است که به شما کمک می کند عکس ها و فیلمهایی که با این نرم افزار از میز کار رایانه خود می گیرید را ویرایش کنید و روی ان ها کار کنید.با این نرم افزار می توانید از صفحات وب به طور کامل عکس بگیرید در حالیکه لینک های آن صفحه همچنان قابل کلیک هستند. از امکانات دیگر نرم افزار SnagIt توانایی ذخیره تصاویر با فرمت های mht , pdf و swf است

Allok 3gp PSP mp4 ipod video

Allok 3GP PSP MP4 iPod Video Converter نام نرم افزاري مي باشد که همان طور از نام آن مشخص است يک مبدل تصويري براي تبديل فرمت فايل هاي تصويري به فرمت هاي سازگار با گوشي هاي تلفن همراه ، کنسول هاي PSP ، فرمت هاي فشرده تصويري MP4 و دستگاه هاي پخش کنندهiPod مي باشد. اين نرم افزار در کمترين زمان و با حفظ کيفيت فايل هاي تصويري عمليات تبديل فرمت را انجام مي دهد. اين نرم افزار از فرمت هاي 3GP,3G2,AVI,DivX,XviD,MP4,ASF,WMV,MOV,iPod,PSP,ZUNE,H263 ,H264,MPEG1 ,MPEG2,VCD ,SVCD,DVD, MOV,PS3,Apple TV ,Xbox360,MP3,MP2,AAC, AC3,M4A,WMA,OGG,WAV,AMR پشتيباني مي کند

Ultra mobile 3gp video converter

Ultra Mobile 3GP Video Converter برای تبدیل انواع فرمت های صوتی و تصویری و پائین آوردن حجم فایلهای میباشد . این نرم افزار برای کسانی که از دستگاهای Mp3 player و Mp4 و دستگاههای تلفن همراه استفاده میکنند و میخواهند به تناسب حافظه از اطلاعات مفیدی بهرمند شوند مفید میباشد . نرم افزارUltra Mobile 3GP Video Converter برنامه ای جهت تبدیل فرمت های صوتی و تصویری شما به یکدیگر میباشد این نرم افزار در مقایسه با نرم افزارهای رده خود نسبتا کامل بوده و تمامی فرمت های تصویری و صوتی را پشتیبانی مینماید . استفاده بیشتر این نرم افزار برای تبدیل به فایلهای موبایل و دستگاه های MP4 میباشد.فرمت هایی که این نرم افزار برای تبدیل به فرمت های دیگر ساپورت می کند : MPG, MPEG, MPEG2, VOB, MP4, M4V, RM, RMVB, WMV, ASF, TS, MKV, AVI, 3GP, FLV, MPV, MOD, TOD, MP3, MP2, AAC, AC3, WAV, MID, MIDI, WMA, M4A, RA, RAM و…

Web Template

این نرم افزار مجموعه ای از الگوهاي طراحي ، قالبهای آماده و تركيب رنگ براي ایجاد صفحات وب می باشد·

Photo Pack

این نرم افزار دارای مجموعه ی تصاویر مناسب برای استفاده در طرح های تجاری و شخصی می باشد

2nd speech center

نرم افزار 2nd Speech Center یک برنامه است که متن را به گفتار تبدیل می کند. این نرم افزار ساخته شرکت Zero 2000 Sofware می باشد. این نرم افزار پس از تبدیل متن به گفتار، فایل صوتی مورد نظر را می تواند در فرمت های Mp3 وWav ذخیره نماید. نرم افزار 2nd Speech Center از زبان های مختلفی برای تبدیل به گفتار پشتیبانی می کند .

Macromedia Authorware

Macromedia Authorware ، نرم افزاری برای تهیه برنامه های مولتی مدیا، آموزش الکترونیکی و .. ، اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎﻣﻼً ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارMicrosoft Power Point ﺳﺎزﮔﺎر اﺳﺖ و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ از ﻓﺎﯾﻞ ھﺎی ھﺮ ﮐﺪام در دﯾﮕﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ

VCD-DVD Cutter

نرم افزارVCD-DVD Cutter همانطور که از اسمش پیداست برای برش دادن فیلم ها استفاده می شود از کاربرد این نرم افزار می توان به جدا کردن قسمت هایی از فیلم ، حذف قسمت هایی از فیلم ، جدا کردن صدا از تصویر و ... اشاره کرد

Sub Creator

برنامه Sub Creator يكي از كاربردي ترين برنامه ها در زمينه نمايش زیرنویس ، اديت انواع فايلهاي زيرنويس و زیرنویس کردن فیلمها است .

Boilsoft video splitter

برنامه ای برای تقسیم کردن فایل فیلم به فایل های کوچکتر

Flash to video pro

برنامه ای برای تبدیل فایل های فلش به ویدیو

Mcfun soft audio studio

مجموعه کاملی از ابزار های کار با صدا

Vitcobber super video to audio converter

برنامه ای برای استخراج صدا از فیلم به فرمت فایل های صوتی

Perfct menu

برنامه ای برای ساختن فوری منوهای نرم افزاری با امکانات جالب

Parsi flash

مکمل برنامه فلش برای تایپ فارسی

Readiris pro

برنامه ای برای تبدیل متن اسکن شده فارسی به متن قابل ویرایش word

Microsoft save as pdf or xps

برنابرنامه ای برای تبدیل متن به فایل هایpdf

Ultra video joiner

برنامه برای چسباندن و ادغام چند فایل ویدیویی کوچک و تبدیل آن به یک فایل بزرگتر

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1391ساعت 11:25  توسط سيدمحمد حسيني  | 

تبریک روز معلم

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت 1391ساعت 9:12  توسط سيدمحمد حسيني  | 

چند موضوع انشا مناسب پایه ی چهارم( تلفیقی با دروس دیگر )

۱-بنویس گیاهی که تازه سر از خاک بیرون آورده است چه احساسی دارد ؟

2- چگونگی سفر آب از ریشه به برگ را از زبان قطره ی آب بنویس.

3- با ادامه این نوشته ی ، بنویس چگونه یک گونیا می سازی . ( روی یک مقوا یک زاویه ی راست می کشم ... )

4- با ادامه دادن این نوشته ، چگونگی رسم نیم ساز را با استفاده از کتاب درسی از زبان خودت بنویس. ( روی یک برگ کاغذ یک زاویه رسم می کنم . ...)

5- چگونگی درست کردن سالاد کاهو را بنویس. فکر می کنی سالاد کاهو چه نوع مخلوطی است ؟

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم اردیبهشت 1391ساعت 14:27  توسط سيدمحمد حسيني  | 

منابع اینترنتی مفید در زمینه تکنولوژی آموزشی

www.iste.org/

این سایت به انجمن بین المللی کاربرد تکنولوژی در آموزش تعلق دارد . در این سایت می توان اخبار ، رویدادها ، ابزارهای کمک آموزشی ، امکانات جستجو ، عضویت در سایت ، تحقیقات و انتشارات را مطالعه کرد .

www.ed.gov/about/offices/list/os/technology/index.html

این سایت متعلق به سازمان آموزش ملی می باشد . در سایت می توان مواردی چون برنامه های در دست اجرا ، اخبار و رویدادها ، منابع آموزشی ، انتشارات ، امکانات جستجو و INDEX الفبائی سایت را مشاهده کرد .

www.fno.org/

در این سایت با یک ژورنال درباره تکنولوژی آموزشی آشنا می شویم . درسایت امکان دسترسی به ژورنال فراهم آمده است و می توان با عضویت در سایت مجله مورد نظر را دریافت نمود . همچنین مطالب دیگری در سایت قرار داده شده اند که شامل مواردی چون کتاب های منتشر شده در موسسه ، امکان ثبت نام رایگان ، امکانات جستجو ، INDEXموضوعی از مطالب سایت و شعر و هنر می باشد .

http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/

آرشیو و کتابخانه دیجیتال انستیتوی پلی تکنیکVIRGINIAرا می توان در این سایت مشاهده نمود . در سایت به بحث تکنولوژی آموزشی پرداخته شده است و در راستای آن منابع اطلاعاتی درباره تکنولوژی آموزشی را به صورت HTML و PDF در سایت قرار داده شده است تا علاقمندان بتوانند از آنها بهره ببرند . همچنین امکان استفاده از سایر امکانات مجموعه چون مرکز تصاویر، اخبار و رویدادها و کلکسیون های ویژه فراهم می باشد .

www.aect.org/

سایت AECT به نشان دادن تغییرات و تاثیر عصر کنونی که عصر دیجیتال و ارتباطات می باشد بر روی آموزش می پردازد . در سایت امکان عضویت برای دریافت مجله الکترونیکی منتشر شده و سایر امکانات دیگر که برای اعضا می باشند فراهم شده است . همچنین مواردی چون کنفرانس ها ، انتشارات ، وسایل کمک آموزشی ، تخقیقات به عمل آمده ، کامپیوتر و نقش آن در آموزش و سایر ابزارهای دیجیتالی را می توان در سایت مشاهده کرده و درباره آنها به کسب اطلاعات پرداخت .

www.campus-technology.com/index.asp

سایت CAMPUS به ارائه مطالبی درباره کاربرد تکنولوژی در آموزش در سطح دانشگاهی می پردازد . در سایت می توان به منابع اطلاعاتی و آموزشی زیادی دسترسی داشد . انتشارات موسسه را می توان در سایت مشاهده کرد . همچنین علاقمندان به مطالب سایت می توانند به عضویت آن در آیند و از امکاناتی که در سایت برای اعضا در نظر گرفته شده است استفاده کنند . خبرنامه موسسه ، کنفرانس ها ، کمیته ها ، منابع اطلاعاتی و امکانات جستجو از دیگر مواردی می باشند که در سایت مشاهده می شوند .

www.mff.org/edtech/

در این سایت به استفاده از تکنولوژی های آموزشی در آموزش دبیرستانی پرداخته می شود . در سایت می توان به انتشارات ، نتایج تحقیقات ، پروژه ها ، اخبار، تکنولوژی های نو و امکانات جستجو دسترسی پیدا کرد .

www.aace.org/pubs

دراین سایت به موسسه AACE پرداخته می شود که در زمینه کاربرد کامپیوتر در سیستم های آموزشی به ارائه اطلاعات می پردازد . در سایت امکان مشاهده اتشارات موسسه در زمینه تکنولوژی های آموزشی وجود دارد . همچنین می توان گزارشی از نتایج کنفرانس ها و همایش های برگزار شده در موسسه را در سایت مشاهده کرد .

http://karshenasi.persianblog.com/

این وبلاگ را می توان به عنوان یک منبع اطلاعاتی مرجع در زمینه تکنولوژی آموزشی به زبان فارسی معرفی کرد . در وبلاگ می توان به مطالب بسیاری درباره تکنولوژی های آموزشی دسترسی پیدا کرد . تعریف تکنولوژی آموزشی ، آموزش سنتی و آموزش جدید ، الکترونیک و آموزش ، تکنولوژی اطلاعات ، انواع تجهیزات کمک آموزشی و رایانه ای ، تقسیم بندی تجهیزات آموزشی ، پیامدهای تکنولوژی های آموزشی و تکنولوژی اطلاعات از مواردی می باشند که در سایت می توان درباره آنها اطلاعاتی کسب کرد

.

http://cnets.iste.org/

دراین سایت می توان استانداردهای بین المللی تکنولوژی و تجهیزات آموزشی NEST را مشاهده کرده و درباره آن به کسب اطلاعات پرداخت . در سایت مواردی چون پروژه ها ، مقاله ها ، تحقیقات به عمل آمده ، کتاب های منتشر شده در موسسه ، استانداردهای تجهیزات ، پروژه های دیجیتالی و اخبار برای اطلاع رسانی بیشتر قرار داده شده اند .

www.ascilite.org.au/ajet/ajet.html

این سایت به ژورنال تکنولوژی آموزشی استرالیا تعلق دارد . در سایت می توان مطالب ژورنال را مطالعه کرد . همچنین امکانات جستجو و آرشیو ژورنال ها در سایت قرار داده شده است .

www.ncrel.org/sdrs/areas/te0cont.htm

در این سایت به کاربردهای تکنولوژی در آموزش پرداخته می شود . در سایت می توان یک مرجع اطلاعاتی گسترده درباره تجهیزات و تکنولوژی های آموزشی را مشاهده کرده و از آن بهره برد . مقالات و تحقیقات ، سیستم های متنوع ، آموزشی مبتنی بر تکنولوژی های روز و منابع اطلاعاتی از دیگر موارد موجود در سایت محسوب می شوند .

www.rtec.org/

سایت R-TEC که مخفف شبکه منطقه ای کاربرد تکنولوژی در آموزَش به ارائه مطالبی درباره تجهیزات و تکنولوژی های آموزشی در موسسات آموزشی می پردازد . در سایت می توان مواردی چون اخبار ، منابع اطلاعاتی و آموزشی ، تحقیقات و مقاله های ارائه شده و یافته های محققان موسسه را مشاهده کرد .

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم اردیبهشت 1391ساعت 14:11  توسط سيدمحمد حسيني  | 

مزایای طرح3-3-6

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به 6 دلیل 6 ساله شدن دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: افزایش و ماندگاری پوشش تحصیلی، بهره‌وری بالا، اثرگذاری بیشتر، رسیدن به اهداف دوره ابتدایی، 6 ساله بودن ابتدایی در 123 کشور و ناکارآمدی پیش‌دانشگاهی از جمله دلایل است.

 در نظام جدید آموزشی که از آن به عنوان "6،3،3" یاد می‌شود، دوره ابتدایی 6 سال خواهد شد و دانش‌آموزان نسبت به نظام آموزشی فعلی، یک سال را بیشتر باید در دوره ابتدایی درس بخوانند.

6 ساله شدن دوره ابتدایی برای خیلی از خانواده‌ها این پرسش را ایجاد کرده است که دلیل این اقدام چیست و آیا آموزش و پرورش با اضافه کردن یک سال به دوره ابتدایی، در بحث تعلیم و تربیت گامی به جلو بر می‌دارد؟

* افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در نظام "6،3،3"


ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»‌ در خصوص دلایل 6 ساله شدن دوره ابتدایی اظهار داشت: برای اینکه دوره ابتدایی 6 ساله شود، دلایل زیادی داریم.


وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش تحصیلی دوره ابتدایی تقریباً 100 درصد است، ادامه داد: شما نمی‌توانید روستایی را بیابید که دانش‌آموز دختر و پسر واجب‌التعلیم داشته باشد و تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نگیرد؛ ما حتی در روستایی با یک یا دو دانش‌آموز، کلاس تشکیل دادیم به عبارت دیگر بیشترین پوشش تحصیلی را در دوره ابتدایی داریم.


سحرخیز اضافه کرد: با 6 ساله شدن دور ابتدایی، پوشش تحصیلی و نرخ ماندگاری دانش‌آموز در دوره ابتدایی افزایش می‌یابد.


* بیشترین بهره‌وری آموزش و پررورش متعلق به دوره ابتدایی است


* شکل‌گیری شخصیت و شاکله دانش‌‌آموزان در دوره ابتدایی


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشترین بهره‌وری آموزش و پرورش متعلق به دوره ابتدایی است زیرا نقش پذیری و تربیت پذیری دانش‌آموزان در دوره ابتدایی بیش از دوره‌های دیگر تحصیلی است.


وی افزود: معلمان در دوره ابتدایی اثربخش‌ترین نقش تربیتی را بر شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی کودکان دارند و اگر ما به دنبال ایجاد رفتارهای مثبت ‌و عادات صحیح و پسندیده در دانش‌آموزان هستیم، باید به دوره ابتدایی توجه کنیم.


سحرخیز ادامه داد: در سند آموزش و پرورش شایستگی‌های پایه مطرح شده است که می‌توان به خلاقیت، تفکر انضباط، قانونمداری و تدین اشاره کرد و باید دنبال این موارد در دوره ابتدایی بگردیم و این هم یک حسن دیگر است تا بیشترین سرمایه‌‌گذاری را در دوره ابتدایی داشته باشیم.


* 5 سال کافی نیست/ رسیدن به اهداف دوره ابتدایی در طول 6 سال


این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سند تحولی و سند برنامه درسی ملی، هدف‌هایی را برای دوره ابتدایی تعریف کردیم، بیان کرد: واقعیت این است که در طول 5 سال نمی‌شود به آن اهداف رسید و اگر بخواهیم طول هفته و ساعت را بیشتر کنیم، به دانش‌آموز فشار می‌آید.


وی اضافه کرد: در این حالت ناچار هستیم که هدف‌های درسی و آموزشی متعلق به دوره ابتدایی را در طول 6 سال پیگیری کنیم یعنی آهسته و با تأنی قدم بر ‌داریم تا به هدف‌هایی که در دوره ابتدایی مورد نظر داریم طی 6 سال برسیم.


* 123 کشور دنیا نظام ابتدایی 6 ساله دارند


* در سال 1368 اجرای ساختار نظام آموزشی "6،3،3" تصویب شد


سحرخیز به تجربه کشورهای دگیر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شما اگر تجربه کشورهای دنیا را به عنوان یک شاخص که مبنای پژوهشی و مطالعاتی دارد، مورد بررسی قرار دهید، مشاهده می‌کنید که 123 کشور دنیا نظام ابتدایی 6 ساله دارند که به جز پیش‌دبستانی است.


وی ادامه داد: اینها همه دلایلی است که ما این ساختار جدید دفاع کنیم و معتقدیم که ساختار "6،3،3" یک ساختار قابل دفاع هست؛ مضافاً بر اینکه اگر به تاریخ این مباحث مراجعه شود، می‌بینید که در سال 1368 یک بار مصوبه‌ای داشتیم تا ساختار نظام آموزشی ما "6،3،3" شود.


* جهت‌گیری آموزش و پرورش فعلی صرفاً جهت‌گیری آموزش عالی محور است


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ناکارآمدی دوره پیش‌دانشگاهی در دوره فعلی گفت: تمام کسانی که روزی از ایجاد کنندگان دوره پیش‌دانشگاهی بودند و کسانی که امروز قدرت اظهارنظر در حوزه آموزش و پرورش را از لحاظ جایگاه اجرایی یا علمی دارند، معتقدند که دوره پیش‌دانشگاهی یک دوره ناکارآمد است.


وی اضافه کرد: دلیل ناکارآمدی آن، این است که تمام آموزش و پرورش را تحت شعاع خود قرار داده است و جهت‌گیری آموزش و پرورش فعلی صرفاً جهت‌گیری آموزش عالی محور است.


سحرخیز افزود: نمی‌گوییم که نباید به آموزش عالی توجه نداشته باشیم و همسو با آن نباشیم اما اینکه جهت‌گیری ما صرف آموزش عالی محور باشد، نقص نظام آموزشی ماست.


وی ادامه داد: تمام سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها، به جای اینکه شایستگی‌های پایه، خلاقیت و توانمندکردن دانش‌آموز را در عرصه نیازهای فردی، خانوادگی و ملی هدف گیرد، در پرداختن به دانشگاه خلاصه شده است.


* جهت‌گیری کشورها توسعه یافته صرفاً آموزش عالی نیست


این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه تفکر در خانواده‌ها، ورود فرزند به دانشگاه است و نظام آموزشی فعلی نیز موید این تفکر است که همه باید به دانشگاه بروند، بیان کرد: جهت‌گیری کشورها توسعه یافته صرفاً آموزش عالی نیست بلکه ورود به زندگی، بازار کار و ایجاد شایستگی‌ها برای اداره خود و خانواده است البته در آن نظام‌ها راه برای ارتقاء تحصیلی و پیشرفت باز است و در کشور ما نیز باید اینگونه باشد.


وی افزود: اینها دلایلی بر ناکارآمدی پیش‌دانشگاهی است و حالا که پیش‌دانشگاهی ناکارآمد بوده و دوره ابتدایی محسنات ذکر شده را دارد، فکر می‌کنم اگر بخواهیم از بین نظام‌های موجود دنیا، انتخابی داشته باشیم، نظام "6،3،3"‌ را انتخاب کنیم.
+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم اسفند 1390ساعت 5:45  توسط سيدمحمد حسيني  | 

راههای تقویت مهارت خواندن

بهبود و پیشرفت سواد خواندن دانش‌آموزان از وظایف اصلی نظام‌های آموزشی كشور‌هاست و ارتقای این مهارت، باید یكی از نتایج و پیامدهای قطعی نظام‌های آموزش باشد؛ به‌گونه‌ای كه دیگر نیازمند برنامه‌های تكمیلی بهبود سواد خواندن دانش آموزان نباشیم.

در سال 1380، مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PRILS 2001) در ایران نیز انجام شد. پرلز، یك مطالعه تطبیقی در زمینه «سواد خواندن» كودكان است كه توسط انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) انجام شده است.

35 كشور شركت كننده در این مطالعه بین‌المللی، میزان سواد خواندن را در دانش‌آموزان پایه بالاتر دوپایه همجوار كه بیشترین تعداد 9 ساله را در میان خود دارد، مورد ارزیابی قرار دادند. این سن در اكثر كشورها پایه چهارم است و از این رو در ایران نیز پایه چهارم مورد ارزیابی قرار گرفت.

مطالعه پرلز 2001 اطلاعات تطبیقی را پیرامون سواد خواندن در میان دانش‌آموزان پایه چهارم ارایه می‌دهد. همچنین عوامل مختلفی كه با یادگیری سواد خواندن در دانش‌آموزان مرتبط است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتایج پرلز 2001

در همه كشورهای شركت كننده، رابطه مطلوبی بین پیشرفت سواد خواندن دانش‌آموزان و فعالیت‌های آموزشی سواد خواندن در قبل از مدرسه وجود دارد.

بر اساس اطلاعات دریافت شده از پرسشنامه مدیران مدارس، درس «خواندن» از پایه اول تا چهارم بیش از سایر موارد درسی در مدرسه مورد تأكید قرار گرفته است. همچنین بر اساس گزارش معلمان مدرسه‌ها، تدریس روزانه مبتنی بر متن كتاب یا فعالیت‌های مربوط به خواندن همراه با تكالیف و تمرین‌های هفته‌ای بوده است.

میانگین بین‌المللی در این ارتباط 53 درصد است كه این فعالیت‌ها با پیشرفت دانش‌آموزان در سواد خواندن ارتباط مثبت داشته است.

در همه این كشورها، رابطه مستقیمی بین «نگرش مثبت» دانش‌آموزان نسبت به خواندن و «توانایی خواندن» آنها وجود دارد. در ضمن، نگرش مثبت دختران در مقایسه با پسران بالاتر است. بین «تعداد كتاب‌های موجود در خانه» (بیش از 100 جلد) و پیشرفت سواد خواندن دانش‌آموزان نیز رابطه مثبت وجود دارد. پیشرفت دانش‌آموزانی كه والدین آنها زمان بیشتری برای مطالعه صرف می‌كرده‌اند، از سایر دانش‌آموزان بالاتر است.

دانش‌آموزانی كه از نظر «سواد خواندن» در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای والدینی بودند كه نسبت به مطالعه نگرش مثبتی داشته‌اند و متوسط میزان مطالعه آنان بیش از 6 ساعت در هر هفته بوده است.

وضعیت دانش‌آموزان ایران در پاسخ به سؤالاتی كه جنبه استخراج صریح اطلاعات (حفظی) از متن داستان داشته، بهتر از مواردی بوده است كه نیاز به استنباط، استنتاج و ارزیابی (درك و فهم) داشته است. متوسط عملكرد دانش‌آموزان ایرانی به‌طور معناداری در هر سه حالت (میانگین كل، ادبی و اطلاعاتی) پایین‌تر از میانگین بین‌المللی (500) است.

با نگاهی به مجموع نتایج، به نظر می‌رسد آزمون برای دانش‌آموزان ایرانی بسیار دشوار بوده است. پس در قدم اول باید به ساختار كلی نظام آموزشی در دوره ابتدایی توجه كرد و در صورتی كه جوابگوی این مهم نیست، آن را متناسب با اهداف آموزشی و ویژگی‌های عصر جدید، بهبود بخشید. اما تا رسیدن به این آرمان، برنامه‌ها و طرح‌های كوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند در دستیابی به هدف مؤثر باشد.

اقدامات و برنامه‌های سال‌های اخیر آموزش و پرورش مانند تغییر نظام ارزیابی (ارزشیابی مستمر، دونوبته شدن و طرح ارزشیابی كیفی- توصیفی)، تدوین و تدریس كتاب بخوانیم و بنویسیم و... در راستای تحقق نظام آموزشی مطلوب بوده است.قدر مسلم اگر بتوان در تهیه و تدوین این طرح و برنامه‌ها، با گروه‌های هدف: دانش‌آموزان، اولیا، معلمان و...، تبادل اندیشه كرد، در افزایش غنای محتوایی و ضمانت اجرایی آن مؤثر خواهد بود.

تقویت سواد خواندن

  • مهارت اولیه كودكان را در زمینه خواندن قبل از ورود به مدرسه ارزیابی كرده و بر این اساس مهدكودك‌ها و پیش‌دبستانی‌ها را هم به ضرورت تقویت سواد خواندن آگاه كنیم.
  • الگوهای تدریس و ارزشیابی در مدارس ابتدایی، به‌ویژه در درس فارسی مبتنی بر درك مطلب باشد و این‌گونه الگوها به معلمان معرفی و اجرای آن تشویق شود.
  • درسی تحت عنوان «درس خواندن» به دروس دوره ابتدایی اضافه شود و برای این درس زمان و روش مناسب تدریس ارایه گردد.
  • روش‌های سنتی تدریس كه در آنها مهارت خواندن دانش‌آموزان تقویت می‌شود، احیا گردد، مانند خواندن متون درس فارسی به صورت گروهی و آهنگین.
  • پیشنهاد می‌شود كه از رایانه در افزایش سواد خواندن دانش‌آموزان استفاده شود. به عنوان مثال: در هر هفته حداقل یك بار دانش‌آموزان مشق خود را بر روی فلاپی تایپ كرده و آن را تحویل معلم دهند و معلم نیز حداقل هفته‌ای یك بار در سامانه رایانه‌ای مدرسه، از دانش‌آموزان بخواهد به‌جای آن‌كه املا را روی كاغذ بنویسند، در رایانه تایپ كنند.
    اشكال مختلف و متفاوت نوشتاری رایج در جامعه به دانش‌آموزان آموزش داده شود. مثلاً از آنها خواسته شود دیوارنوشته‌ها را از خانه تا مدرسه پیگیری و آن را در كلاس برای دانش‌آموزان بازخوانی كنند و یا تیتر روزنامه‌های مختلف را جمع‌آوری كرده و در كلاس درس بخوانند و برداشت‌های خود را از مطالب محتوایی، به بحث بگذارند.
  • پس از آشنا كردن دانش‌آموزان با اعیاد و مراسم ملی، مذهبی، حوادث و وقایع روز، باورها و اعتقادات، امثال و حكم، كشفیات جدید علمی، از دانش‌آموزان خواسته شود یكی از این موضوع‌ها را انتخاب و در مورد آن سخنرانی كنند.
  • آزمونی نظیر آزمون پرلز هر چند وقت یك‌بار در مدارس اجرا شود و نتایج آن به اطلاع مدارس و خانواده‌ها برسد.
  • گفتگو و بحث با فرزندان، رفتن به كتابفروشی و كتابخانه‌ همراه با فرزندان، خواندن قصه یا مجله برای كودك با توجه به شاخص‌های درك مطلب.
  • افزودن یك نشست آموزش خانواده تحت عنوان تقویت مهارت خواندن و درك مطلب.
  • اختصاص یك روز به منظور هدیه كتاب به مدرسه یا برگزاری جشن هدیه كتاب با تبلیغات ویژه از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها.
  • ارسال مقاله و مجله به منظور ارایه راهكار به صورت مستمر برای هدایت معلمان در برطرف كردن ضعف و بهبود سواد خواندن دانش‌آموزان.
  • استفاده از دانش‌آموزان ممتاز پایه پنجم ابتدایی به عنوان معلم، خواندن در كلاس‌های پایین‌تر و یا ادغام دانش‌آموزان كلاس‌های پایه‌های مختلف و تمرین خواندن یك متن مشترك متناسب.
  • تلفیق درس فارسی با درس‌های مختلف همچون هنر، علوم، ریاضی. به عنوان مثال از دانش‌آموز بخواهیم دو حیوان پستاندار، یك خزنده و چهار پرنده را در جنگل نقاشی كند و بعد برای نقاشی خود داستانی نوشته و آن را برای سایر دانش‌آموزان بخواند.
+ نوشته شده در  چهارشنبه دوازدهم بهمن 1390ساعت 6:42  توسط سيدمحمد حسيني  | 

هوشمند سازی مدارس

 

                                        

 قرن۲۱ به سمتي مي‌رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهاي رايانه‌اى نياز خواهند داشت. ورود به اين عرصه به نوع جديدي از آموزش نياز دارد كه با آموزش سنتي كنوني بخصوص آنچه هم اكنون در مدارس ايران در جريان است همخواني ندارد.

مدتي است برخي كشورهاي جهان به تاسيس مدارس الكترونيكى يا آنچه در کشور ما مصطلح شده مدارس هوشمند دست زده اند. الگوى اوليه اين مدارس از كشور انگليس گرفته شده است و كشور مالزي يكي از پيشتازان ايجاد اين مدارس به شمار مي‌رود. با اين رويكرد کشور ما هم از سال 1383 طرحي را بصورت پایلوت در چهار مدرسه اجرا كرده است. دانشگاهها هم به نوع ديگري از آموزش تحت عنوان آموزش مجازي متمايل شده‌اند.

در مدارس هوشمند رايانه در نحوه تدريس و ارزشيابي تاثير مي‌گذارد و برنامه‌هاي درسي را تا حدودي تغيير مي‌دهد ولي در عين حال كاركردهاي اجتماعي مدارس بر جاي خود باقي مي‌ماند چون در روابط اجتماعي به دانش‌آموزان ياري مي‌رساند. در اين مدارس دانش‌آموزان مي‌آموزند انبوهي از اطلاعات را پردازش كنند و از اين اطلاعات در جهت يادگيري بيشتر استفاده كنند. دانش‌آموزان حتي مي‌توانند با منابع علمي جهان و معلمان و بچه‌هاي مدارس ديگر ارتباط برقرار كنند.

در مدارس هوشمند معلمان مي‌توانند به جاي اينكه تلاش كنند خودشان پاسخي براى پرسشهاي دانش‌آموزان پيدا كنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش‌هايشان را در رايانه پيدا كنند و براى بقيه بازگو كنند. البته مدارس هوشمند اين كارايى را نيز دارند كه به دانش‌آموزان نشان دهند چه اطلاعاتي در وب موثق است تا كودكان و نوجوانان ضمن دريافت اطلاعات درست تحت تاثير تبليغات سوء اينترنت هم قرار نگيرند.

در نهايت به كارگيري رايانه به معلمان خوش فكر كمك مي‌كند به دوره آموزش براساس كتاب محوري و سخنراني تك‌‌گويانه معلم در كلاس خاتمه دهند و سيستم آموزشى را به شكل سيستم مشاركتي، مبتني بر آموزش توانايى‌هاى پژوهش، جمع‌بندى، تحليل و نتيجه‌گيري دانش‌آموزان تبديل كنند. مدرسه هوشمند (Smart School) مدرسه هوشمند مدرسه‌اي فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن، مبتني ‌بر فن‌آوري رايانه و شبكه انجام مي‌گيرد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است. در چنين مدرسه‌اي يك دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روي موضوعات به ‌شكل مستمر، منابع و قابليت‌هاي اجرايي خود را توسعه و تغيير مي‌دهد و اين نكته‌اي است كه به مسؤولان مدرسه اجازه مي‌دهد تا با توجه به تغييرات به‌وجود آمده و افزايش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را براي اخذ اطلاعات جديد آماده نمايند.

هدف از ايجاد اين‌گونه مدارس عبارت است از:

  • رشد همه جانبه دانش‌آموزان (ذهني ، جسمي ، عاطفي و رواني)
  • ارتقاء توانايي‌ها و قابليت‌هاي فردي
  • تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فن‌آوري
  • افزايش ارتقاء و مشاركت مردمي

پیش‌نیازها جهت اجرای مدارس هوشمند

با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به نوع جهت‌گيري آن در تربيت دانش‌آموزان، نياز به تجهيزات و امكاناتي دارد كه در مدارس سنتي به آن نيازي نيست. اين تجهيزات شامل موارد زير است:

تجهيزات سخت‌افزاري و شبكه شامل:

  • سرور
  • کیت هوشمند
  • رايانه شخصي به تعداد مورد نياز
  • چاپگر و اسكنر
  • تجهيزات Active / Passive شبكه
  • پهناي باند متناسب براي شبكه WAN

نرم‌افزار شامل:

  • وب ‌سايت
  • نرم‌افزارهاي پايه
  • نرم‌افزارهاي آموزشي چند رسانه‌اي
  • نرم‌افزارهاي ساخت محتواي دروس
  • نرم‌افزارهاي كاربردي
  • نرم‌افزار اتوماسيون اداري
  • تجهيزات تامين برق اضطراري

 

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم بهمن 1390ساعت 12:29  توسط سيدمحمد حسيني  | 

سند تحول بنیادی اموزش و پرورش

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم دی 1390ساعت 15:59  توسط سيدمحمد حسيني  | 

روش اموزش بارش مغری

روش تدریس(بارش مغزی)
بـارش مغــزی
مقدمــــــــه
بارش مغزی "BRAIN STORMING" یکی از شناخته شده ترین شیوه های برگزاری جلسات هم فکری و مشاوره بوده و کاربرد جهانی دارد. این روش دارای مزایا و ویژگیهایی منحصر به فرد است. در واقع بسیاری از تکنیک های دیگر منشعب از این روش است. در اینجا ضمن معرفی کوتاهی از تاریخچه و تعریف بارش مغزی به بررسی قواعد این روش می پردازیم. آنگاه ترکیب اعضا و گروه مشخص می شود و پس آن روند برگزاری یک جلسه بارش مغزی ارایه می گردد. در نهایت مزایا و معایب این روش معرفی می شود تا دبیران و روسای جلسات بتوانند دامنه ی کاربرد آن را ارزیابی کرده و در جای خود از آن استفاده کنند.
این روش توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی گردید. در آن زمان بنیاد فرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی، بازرگانی، علمی و فنی برای حل مشکلات و مسایل مدیریت به کار گرفت. موفقیت این روش در کمک به حل مسایل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد.
فرهنگ لغت " وبستر" تعریف بارش مغزی را چنین بیان می دارد : تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد، در این روش همه ی نظرات در جمع بندی مورد استفاده قرار می گیرند. روش بارش مغزی امروزه یکی از متداول ترین روشهای تصمیم گیری گروهی است و موجب گسترش و تحول بسیاری از روشهای مرتبط و مشابه گردیده است. دانشمندان زیادی از جمله : اسبورن، کال و همکاران، بوچارد، گچکا و همکاران، دلبگ و همکاران، لوئس، و نگاندی و سیج در کتابهای خود به این روش پرداخته اند و جهت ارتقا آن کوشیده اند.
قواعـد بارش مغــزی دانلود مقاله

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم دی 1390ساعت 18:22  توسط سيدمحمد حسيني  | 

اموزش تفکر به دانش اموزان

بهترین معلمان خود را به یاد آورید، معلمانی که به دانش آموزان خود کمک می کردند تا از درس خواندن لذت ببرند. شما نیز می توانید به همین صورت به یاد دانش آموزان خود باقی بمانید. تحقیقات انجام شده درباره معلمان ماهر و کارآمد نشان می دهد که این مهارت ها چیزهای مرموزی نیست که فقط برگزیدگان به کسب آن امیدوار باشند. این مهارت ها آسان است و می توان آن را از طریق مطالعه مسائلی که معلمان با آن رویه روبه رو هستند،، به دست آورد.
مسائلی چون، چگونه دانش آموزان مطلب را فرا می گیرند؟ بهترین راه کمک به آنان برای یادگیری چیست؟ و چگونه می توان یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کرد؟ همان طور که گانیه گفته است: «در تحقیقات جاری روانشناسی، افکار باارزشی وجود دارد که به آسانی می توان آنها را در صحنه های آموزشی به کار برد.»
شاید مهمترین هدف تعلیم و تربیت پرورش قوه تفکر در دانش آموزان باشد. به این منظور معلمان باید از عملکرد تفکر در انسان اطلاع داشته باشند. معلمان خوب قادرند قدرت تفکر دانش آموزان را پرورش دهند و به تفاوت های فردی آنها را از لحاظ چگونگی تفکر حساسند، زیرا شیوه نگرش هر دانش آموز به جهان خاص خود او است.
معلمان کارآمد تفکر خلاق را در دانش آموزان به خوبی پرورش می دهند، زیرا از شرایطی که به تفکر خلاق منجر می شود، درک درستی دارند و فعالیت های یادگیری را به نحوی سازمان دهی می کنند که به پرورش خلاقیت در دانش آموزان کمک می کند. تدریس خوب فقط این نیست که توانایی های ذهنی دانش آموزان رشد داده شود، بلکه مهارت حل مسئله که از آثار پرورش تفکر خلاق می شود به اشکال مختلف مورد تأکید قرار گیرد. هدف کلی و مهم دیگر معلمان کارآمد بهبود رابطه میان دانش آموزان و رشد واقعی عزت نفس در آنان است.
معلمان کارآمد رشد خود پنداره را در دانش آموزان خود درک می کنند و فعالیت های کلاس را به نحوی سازمان می دهند که موجب شکل گیری «خود پنداره مثبت» در دانش آموزان شود و موجب انگیزه ایشان در کلاس درس برای کسب موفقیت می شود. برای رشد خود پنداره می توانند از فعالیت های گروهی و این که به دانش آموزان کمک کنند تا فرا گیرند چگونه می توان با دیگران همکاری داشت و در عین حال خوشحال و مفید بود استفاده کرده همچنین معلمان موفق فعالیت های آموزشی را با معنا می سازند.
زمانی که دانش آموز موفق شود اطلاعات جدید را با دانش قبلی خود مرتبط سازد، یادگیری معنادار رخ داده است.
بنابراین دانش معنادار ساختن اطلاعات جدید برای دانش آموزان اهمیت فراوان دارد. نه تنها یادگیری جدید دانش آموزان باید براساس دانش قبلی او بناشود، بلکه دانش آموز باید بتواند دانش جدید را به نحوی منطقی در حافظه خود سازمان دهد که برای یادگیری مداوم دراختیار او باشد. معلمان باید بر توانایی دانش آموزان آگاه باشند تا هنگام تدریس از ساختار برنامه درسی بهره برداری کنند و مهارت دانش آموزان را در رسیدن به اهداف آموزش و پرورش افزایش دهند.

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم دی 1390ساعت 18:1  توسط سيدمحمد حسيني  | 

دلایل بدخطی دانش اموزان در دوره ابتدایی

۱-آگاهی نداشتن دانش آموزان از نحوه به دست گرفتن مداد و خودکار

2- نا آگاهی دانش آموزان از درست نشستن به هنگام نوشتن

3- هماهنگ نبودن عضلات به هنگام نوشتن (چشم ودست)

4- توجه نکردن به خط زمینه در دفتر وتخته کلاس

5- نداشتن آمادگی جسمانی وعدم اعتماد به نفس به هنگام نوشتن

6- اضطراب ونگرانی در هنگام نوشتن

7- استفاده از ابزار های نامناسب مثل (مداد کوتاه وکاغذ بدون خط زمینه )

8- تند نویسی به دلیل حجم زیاد تکالیف

9- نداشتن فضای مناسب برای نوشتن به دلیل تراکم بیش از حد دانش آموزان در یک کلاس

10-قرار دادن دانش آموزچپ دست وراست دست در یک میز

11- واکنش های نامناسب از سوی اولیا ومعلم وسر زنش نمودن دانش آموزان در بر خورد با نوشته های آنان

12- بد خطی برخی از اولیا والگو برداری دانش آموزان از آنها

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم دی 1390ساعت 10:50  توسط سيدمحمد حسيني  | 

قابل توجه همکاران پایه های اول تا چهارم که در حال اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی هستند

معلمان در کل با سه فرم در ارتباطند:

1-فرم فهرست محتوا (که برای هرکتاب جداگانه داخل پوشه کار دانش آموزان قرار داده می شد)

2--نمون برگ پیشرفت تحصیلی( که در آخر سال یک بار برای همیشه وضعیت دانش آموز توصیف می گردد و در پرونده تحصیلی دانش آموز قرار می گیرد )

3- نمون برگ ارزیابی معلم از پوشه کار (که اصولا باید هر دوماه جهت گزارش دهی کتبی از روند رشد و پیشرفت جریان یادگیری دانش آموز به اولیاء محترم گزارش داده می شد.)

اما با توجه با بازدیدهایی که در سال گذشته از مدارس به عمل آمد ، تمامی انتقادات و پیشنهادات جمع اوری و به مسئولین در جهت آسان سازی ارزشیابی کیفی توصیفی علی الخصوص دفتر فرایند های کلاسی انتقال یافت. در نتیجه نمون برگ ارزیابی معلم از پوشه کار را که حالت کارنامه مستمر سابق را دارد دیگر نیازی به نوشتن اهداف در جلوی هر کتاب و تیک زدن ریز به ریز هر سنجه نیست و فقط می توان از یک آذر تا 15 آذر از جدول شماره 6 دفتر کلاسی نتایج ماهانه هر دانش آموز را استخراج و در 2ستون کنار هم به جای نمون برگ ارزیابی معلم از پوشه کار دانش آموزان به اولیا گزارش کتبی داد.

صفايي راد

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم آذر 1390ساعت 11:27  توسط سيدمحمد حسيني  | 

نحوه ارزشیابی دانش اموزان پایه های اول تا چهارم (طرح توصیفی )در سال 90-91

در سال تحصیلی 91-90 هر همکاری 3منبع برای ثبت و ارزشیابی ، قضاوت و ارائه بازخورد دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.

1. پوشه کار و فرم فهرست محتوا(لیست فعالیت ها) که برای هر کتاب داخل پوشه کار، یک برگ قرار داده شده و تا آخر سال با قرار دادن آثا و شواهد در آن ثبت و ارزشیابی می گردد.

2- جدول شماره 5 دفتر فرایند های کلاسی : این جدول به صورت هر ماه یا هر 45روز یک بازخورد کلی کیفی توصیفی به دانش آموز داده می شود که ممکن است هر همکار در طول یک ماه چندین با از دانش آموز سوالاتی را بپرسد یا تکالیف متعددی از او بخواهد که در مجموع اگر یک بار ثبت گردد کفایت می کند و نیاز به ثبت لحظه به لحظه ریز فعالیت ها نمی باشد .

ضمنا این جدول برای هر دانش آموز یک برگ و در طول یک سال کامل خواهد شد.

اخیرا هم نظر اساتید حوزه ارزشیابی کیفی توصیفی بر این است که نیازی برای ثبت فعالیت های دانش آموزان زرنگ و یا وضعیت تحصیلی خ خ نیست و با صلاحدید معلم او فقط می تواند برای دیگر دانش آموزان ثبت نماید.

3- شناخت و نگرش های بدست آمده تک تک دانش آموزان در نظرگاه معلم

با توجه به این سه مورد بالا جدول شماره 6 به صورت ماهانه کامل می گردد.در کامل کردن این جدول از بازخورد های پایانی استفاده گردد . خ خ -خ - ق - ن -

صفایی راد

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم آذر 1390ساعت 11:26  توسط سيدمحمد حسيني  | 

مقاله ای در باره مدیریت

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم آبان 1390ساعت 12:4  توسط سيدمحمد حسيني  | 

برنامه سالانه مدیریت دبستان شهید رجایی

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم آبان 1390ساعت 12:1  توسط سيدمحمد حسيني  | 

دانلود فايلها

براي دانلود فايلها بعد از كليك روي لينگ ۳۰ثانيه صبر كنيد سپس دانلود اماده ميباشد فايلها به صورت پي دي اف هستند
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم مهر 1390ساعت 9:49  توسط سيدمحمد حسيني  | 

برگه ارزيابي والدين از پوشه كار

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم مهر 1390ساعت 9:38  توسط سيدمحمد حسيني  | 

برگه خود ارزيابي دانش اموز از پوشه كار

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم مهر 1390ساعت 9:37  توسط سيدمحمد حسيني  | 

فرم ارزيابي معلم از پوشه كار

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم مهر 1390ساعت 9:35  توسط سيدمحمد حسيني  | 

نمونه برگ فهرست محتوا جهت پوشه كار

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم مهر 1390ساعت 9:33  توسط سيدمحمد حسيني  | 

مطالب قدیمی‌تر